Motion till Kyrkomötet

Mot 2005:82

Förslag till kyrkomötesbeslut

Motivering

I skrivelse 2005:4 redovisar Kyrkostyrelsen den utredning om Svenska Teologiska Institutets framtid som nyligen genomförts. Det är mycket glädjande att styrelsen mot bakgrund av den genomförda utredningen föreslår att verksamheten skall förstärkas och ej längre ligga på sparlåga.

STI har spelat och kommer också framgent att spela en betydande roll i regionen. Inte minst utgör STI en möjlig mötesplats mellan representanter för de religioner som finns representerade i Jerusalem. Personer som arbetar för fred i regionen behöver ha många platser att mötas på som är neutrala ur de fundamentalistiska gruppers synpunkt som på både israelisk och palestinsk sida försvårar en fredlig utveckling.

Utredningen föreslår att det tillsätts en särskild styrelse för institutet. Tyvärr saknas det i kyrkomötesskrivelsen ett klart ställningstagande från Kyrkostyrelsens sida på denna punkt. Styrelsen skriver, sedan man i stort instämt i utredarens förslag, att ”Kyrkostyrelsen kan … inrätta en särskild styrelse för STI”.

Enligt min mening är det viktigt att denna styrelse tillkommer så snart som möjligt. Jag föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att själv besluta om att snarast möjligt tillsätta en styrelse för Svenska Teologiska Institutet (STI) i Jerusalem.

Sollentuna den 25 juli 2005

Urban Gibson